Collection of articles / Rakstu krājumi
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Teaching, Learning and Sharing Music Therapy as a Tool for Change: Collection of articles and essays. Music therapy summer school August, 2015(Rīga Stradiņš University, 2015) Duhovska, Jana; Rīga Stradiņš UniversityItem Sociālais darbs. Izglītība, pētniecība, prakse 2017(Rīgas Stradiņa universitāte, 2018) Vilka, Lolita; Ābele, Anita; Arāja, Laura; Baltiņa, Ārija; Beļūne, Klinta; Erkena, Dace; Hodakovska-Migunova, Jeļena; Ivanovs, Maksims; Kalniņa, Alise; Kalniņa, Marta; Kamarūta, Līva; Kristiāna Kaminska; Marika Lotko; Daniels Markovičs; Mārtiņš Moors; Linda Puriņa; Jānis Reirs; Inese Strauta; Ilze Trapenciere; Jānis Vētra; Rīgas Stradiņa universitāteRakstu krājums “Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse” ir veltīts plašai auditorijai: sociālā darba studentiem, sociālā darba izglītībā un praksē strādājošajiem, kā arī robežnozaru speciālistiem, t. sk. rehabilitācijas, psiholoģijas, psihiatrijas, pedagoģijas un tiesību jomas pārstāvjiem, ar kuriem sociālie darbinieki sadarbojas ikdienā. Rakstu krājumā ir ietvertas vairākas aktuālas tēmas: par deinstitucionalizāciju Latvijā, par sociālās palīdzības un pakalpojumu attīstību, par sociālā darba izglītību, t. sk. starptautisko pieredzi, par inovācijām sociālā darba praksē. Izdevumā ir studentu un absolventu skatījums uz profesijas izvēli. Rakstu krājumā atspoguļoti arī pētījumu rezultāti.Item Social Work Case Analysis. Global Perspective(Rīga Stradiņš University, 2018) Lotko, Marika; Rīga Stradiņš UniversityItem Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse(Rīgas Stradiņa universitāte, 2017) Mārtinsone, Kristīne; Mihailova, SandraRakstu krājumā “Supervīzija: Teorija, Pētījumi. Prakse”, pamatojoties gan uz vēsturisko perspektīvu, gan mūsdienu praksi un pētījumiem, ir aplūkoti supervīzijas pamatjautājumi. Šī krājuma mērķis ir raksturot supervīziju no dažādiem skatupunktiem, parādot tās daudzveidīgo potenciālu. Rakstu krājums veidots piecās daļās. Pirmā daļa ir veltīta vispārīgiem supervīzijas jautājumiem, tās vēsturei un mūsdienu raksturojumam, teorijām, procesa aprakstam, ētiskiem un tiesiskiem aspektiem, ar izglītību saistītiem un citiem jautājumiem. Otrā daļa veltīta supervīzijas raksturojumam dažādās profesionālās darbības vidēs. Trešās nodaļas saturu veido specifiskie jautājumi, piemēram, refleksija, psihodinamiskie koncepti un mākslas pielietojums supervīzijā. Ceturtajā daļā ir aprakstīti praktiskie pētījumi supervīzijā, savukārt piektajā – piedāvātas praktiskā darba metodes supervīzijā. Rakstu krājums būs noderīgs studentiem un viņu prakses vadītājiem, visiem tiem, kuri strādā ar cilvēkiem, jo īpaši palīdzošo profesiju pārstāvjiem sociālajā un veselības aprūpē, pedagogiem, uzņēmējiem, konsultantiem u. c., kā arī tiem, kurus interesē personīgā profesionālā izaugsme.Item Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras 25 gadi un klīnikas 10 gadi(Rīgas Stradiņa universitāte, 2023) Gunta Ancāne; Artūrs Ancāns; Dagmāra Beitnere-Le Galla; Roberts Berezins; Romāns Beskrovnijs; Laura Bubko; Katrīna Fjeldsteda; Ruthers Jans van der Hāhs; Dace Krūmiņa; Lelde Logina; Olga Ļevašina; Bernhards Palmovskis; Māra Pilmane; Oļegs Plesunovs; Gļebs Troščenko; Artūrs Utināns; Laura ValaineItem Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Gulbe, Zane; Mihailovs, Ivans Jānis; Paiča, Inese; Dubiņins, Kirils; Bergmane, TatjanaIzdevumā ietverts gan individuālās, gan grupu psiholoģiskās palīdzības un konsultēšanas raksturojums, aplūkota ētisko un tiesisko aspektu nozīmība, uzsvērtas datu drošības un konfidencialitātes prasības, profesionālajā darbībā sniedzot psiholoģisko palīdzību un konsultējot attālināti, kā arī piedāvāts neliels ieskats digitālajā kompetencē 21. gadsimtā sākumā. Šis materiāls būs noderīgs psihologiem, psihologiem-pārraugiem un psiholoģijas studentiem, citu palīdzošo profesiju pārstāvjiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā un sniedz attālināti, piemēram, pedagogiem, supervizoriem, sociālajiem darbiniekiem, karjeras konsultantiem, koučiem / izaugsmes veicinātājiem un dažādu jomu konsultantiem. Darbā iekļautā informācija var būt saistoša un ieinteresēt potenciālos klientus, kuri, iespējams, gūs iedrošinājumu attālinātai sadarbībai ar psihologu.Item Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Mārtinsone, Kristīne; Šmits, Dins; Mihailovs, Ivans Jānis; Mārtinsone, Aleksandra; Ruža, Aleksejs; Vanadziņš, Ivars; Jansone-Ratinika, Nora; Kukle, Gundega; Lietaviete, Inese; Brice, Marina; Majore-Dūšele, Indra; Paiča, Inese; Silkāne, Vineta; Zemvaldis, Edijs; Akmane, Elīna; Paupere, Ilva; Paičs, IndulisMūsdienu krīzes un transformāciju laikā ir būtiski mainījusies katra cilvēka ikdiena, ietekmējot psihisko un fizisko veselību. Lai palīdzētu jaunu resursu un iespēju meklējumos, veicinātu iesaistīšanos savas un līdzcilvēku psihoemocionālās labklājības nodrošināšanā, šajā izdevumā ir piedāvāti daudzi noderīgi praktiskie risinājumi pašpalīdzībai un pašvadībai. Izdevuma saturu veido speciālistu apkopotas teorētiskās atziņas un ieteikumi. Tas būs noderīgs gan studentiem, gan dažādu nozaru speciālistiem, kuri pārstāv palīdzošās un izglītojošās profesijas, gan ikvienam interesentam, kurš meklē atbalstu un iedvesmu ikdienas dzīves līdzsvara uzlabošanai.Item Personība un psiholoģiskā palīdzība Latvijā: (paš)pieredzes stāsti(Rīgas Stradiņa universitāte, 2020) Mārtinsone, Kristīne; Regzdiņa-Pelēķe, LauraŠis izdevums veidots no 55 Latvijā pazīstamu profesionāļu un jauno speciālistu, kas saistīti ar psiholoģisko palīdzību, personīgiem vēstījumiem un atziņām, kas gūtas, gan strādājot praktiski, gan veicot pētījumus, gan arī veidojot šīs prakses ietvaru un piedaloties topošo speciālistu izglītībā. Darba teorētiski metodoloģiskais ietvars veidots atbilstīgi metamodernisma pieejai. Vēstījumu tēmas ir saistītas ar katra pieredzi, profesionālo dzīvi, piederību plašākai sabiedrībai un nākotnes redzējumu, tādējādi, daudzbalsīgi un daudzpusīgi, caur personiskās pieredzes prizmu lūkojoties, tiek sniegts ieskats psiholoģiskās palīdzības prakses, pētniecības un studiju programmu veidošanās un attīstības raksturojumā mūsu valstī. Personīgos vēstījumus uzklausījuši un pierakstījuši studenti vai veidojuši paši stāstu autori. Grāmatā publicētas arī informantu īsbiogrāfijas, kurās iekļautas ziņas par viņu izglītību, nodarbošanos un nozīmīgākajiem darba dzīves pieturas punktiem, kā arī viņu dzīves atziņa vai moto, zīmējumi un vēlējumi lasītājiem.Item Izvērtēšana mākslas terapijā: principi un metodes(Rīgas Stradiņa universitāte, 2016) Mārtinsone, Kristīne; Strazdiņa, Elza; Beinerte, Vita; Bergs-Lusebrinka, Vija; Betsa, Donna; Siganovska, Sanita; Dakse, Evita; Danilāne, Laura; Dimsone, Katrīna; Dzene, Daiga; Meistere-Peltonena, Kristīne; Perepjolkina, Viktorija; Plūme, Ilze; Rivža, Natālija; Ruttule, Līga; Solveja, Beata; Stoļarova, Margarita; Šķone, Naira; Upmale, Anda; Veide-Nedviga, Līga; Vilsone-Blūma, AndaVizuāli plastiskās mākslas terapijas praksē, lai veiktu klienta/pacienta izvērtēšanu, papildus intervijai ar klientu/pacientu, kā arī medicīniskās dokumentācijas izpētei un citiem instrumentiem tiek veikta arī uz mākslu balstīta izvērtēšana ar dažādu uz mākslu balstītu izvērtēšanas instrumentu palīdzību. Šis rakstu krājums ir viens no pirmajiem centieniem aptvert plašo informāciju par izvērtēšanas principiem un metodēm mākslas terapijā kopumā, īpaši koncentrējoties tieši uz mākslā balstītajiem izvērtēšanas instrumentiem. Rakstu krājums ir paredzēts mākslas terapeitiem, studentiem, kas apgūst mākslas terapiju, citu palīdzošo profesiju speciālistiem un studējošajiem, kā arī dažādu citu nozaru profesionāļiem, kuri strādā kopā ar mākslas terapeitiem un vēlas iepazīt dažādās mākslas terapijas prakses šķautnes.Item Psiholoģijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē(Rīgas Stradiņa universitāte, 2017) Mārtinsone, Kristīne; Mihailova, Sandra; Koļesņikova, Jeļena; Mihailovs, Ivans Jānis; Ļevina, Jeļena; Freimane, Gunta; Šneidere, KristīneRīgas Stradiņa universitātē realizētās psiholoģijas izglītības desmit gadu jubilejas izdevumā atspoguļota psihologa loma veselības aprūpes vidē, psiholoģijas virziena raksturojums un specifika RSU, psiholoģijas virziena struktūrvienības, psiholoģijas zinātnes attīstība RSU, psiholoģijas virziena akadēmisko struktūrvienību sadarbība ar citām izglītības iestādēm, profesionālajām organizācijām, darba devējiem un līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē. Grāmatā sniegtas RSU administrācijas un psiholoģijas virziena mācībspēku atbildes uz jautājumiem par psiholoģijas virziena attīstību RSU un viņu devumu šajā jomā.Item Pluralism Anxiety. Acting Socially in Latvia(Rīga Stradiņš University, 2018) Kruk, Sergei; Kalniņa, Diāna; Kažoka, Aija; Kozlovs, Normunds; Landes, Xavier; Ļevina, Jeļena; Mārtinsone, Kristīne; Rolle, Kristīne; Rožukalne, Anda; Rungule, Ritma; Sedlenieks, Klāvs; Seņkāne, Silva; Skulte, IlvaAtomized society is a constant worry of the Latvian political elite. “Unity” as a key term of the political discourse exemplifies an ambivalent attitude to pluralism. The policy documents stipulate that “social cohesion” and “social integration" are the preconditions of civic activity of the population. At the same time Latvians are reluctant to engage in collective action formulating and protecting their plural individual and group interests. This book investigates the reasons of social passivity. Interpreting the empirical research data collected in representative opinion polls, fieldwork interviews, parliamentary corpus analysis, and legal documents analysis psychologists, sociologists, social anthropologists, and students of communication discuss the constraints and enablements of social action.Item Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē: No ieceres līdz profesijai(Rīgas Stradiņa universitāte, 2016) Duhovska, Jana; Mārtinsone, Kristīne; Paipare, Mirdza; Mihailova, Sandra; Zakriževska, Maija; Majore-Dūšele, Indra; Dzilna, Sandra; Zālīte, R.; Lase, A.; Dreifelde, Ilze; Blauzde, O.; Visnola, D.; Kopitins, A.; Sibeta-Stila, K.; Aleksiene, Vilmante; Vētra, Jānis; Millere, Inga; Upmale, Anda; Ērgle, I.; Jermolājeva, I.; Heinsberga, Inta; Barsineviča, S.; Sudraba, Velga; Vagale, Aelita; Krevica, Edīte; Dzilna-Šilova, Ilze; Rožlapa-Junkere, Agne; Šteina, Anna; Vilka, Evija; Vende-Kotova, Kristīne; Mihailovs, Ivans Jānis; Karkuva (Karkou), Vikija (Vicky); Bergs-Lusebrinka, Vija; Smita, Ž.; Junkers, J.; Vētra, A.; Tomsone, SigneGrāmatā apkopotas 37 profesijas izveidē un izaugsmē iesaistītu ģeogrāfiski tuvu un tālu kolēģu intervijas. Šīs intervijas tika ievāktas, gatavojoties mākslu terapijas izglītības desmitgadei Rīgas Stradiņa universitātē, lai jubilejas reizē reflektētu par mākslu terapijas tapšanu – no dažādiem skatupunktiem, lai uzrunātu un atcerētos cilvēkus, kas ir devuši būtisku ieguldījumu profesijas attīstībā, tā veidojot daudzbalsīgu stāstījumu, fiksējot, kā notika Latvijas mākslu terapijas modeļa tapšana un attīstība.Item Mākslu terapija dažādām klientu / pacientu grupām(Rīgas Stradiņa universitāte, 2014) Mārtinsone, Kristīne; Krevica, Edīte; Bērziņa, Guna; Vētra, Aivars; Puķīte, Margarita; Paiča, Inese; Karkuva (Karkou), Vikija (Vicky); Akmane, Elīna; Hartmane, Sandra; Mihailovs, Ivans Jānis; Mihailova, Sandra; Vilka, Evija; Veitnere, Zane; Grīnberga, Ingrida; Mazkalne, M.; Kušnareva, Z.; Silniece, Sanita; Ķince, Liene; Šuriņa, Sanita; Eglīte, Džoanna; Meluškāne, Sindija; Lindiša, Daiga; Dzene, Daiga; Dakse, Evita; Ciganovska, Sanita; Veide-Nedviga, Līga; Šķone, Naira; Dzilna-Silova, Ilze; Upmale, Anda; Visnola, Dace; Duhovska, Jana; Barsineviča, Sandra; Beļska, Anžela; Denisjuka, J.; Enģele, Līga; Paipare, Mirdza; Garnaka, Rita; Šteina, AnnaŠis rakstu krājums ir izveidots un publicēts Erasmus Mūžizglītības intensīvās programmas projektā “Mākslu terapija dažādām klientu / pacientu grupām” (2014) Rīgas Stradiņa universitātes Rehabilitācijas fakultātē, profesionālā maģistra studiju programmā “Mākslas terapija” sadarbībā ar projekta partneriem. Raksti ir balstīti uz teorētisko prezentāciju un autoru semināru saturu intensīvās programmas laikā. Rakstu krājumā aprakstīts teorētiskais un praktiskais darbs ar veselības aprūpes disciplīnu - mākslas terapijas specializācijām - mākslas terapijas, deju kustību terapijas, mūzikas terapijas iespējas ar dažādām klientu / pacientu grupām veselības aprūpē, sociālajā aprūpē un izglītības vidē. Rakstu krājumā ir dažādi mākslas terapeiti no Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Vācijas un Lielbritānijas, kā arī viņu praktiskās pieredzes kopsavilkums. Gadījumu izpēte ir neseno pētījumu rezultāti mākslas terapijas jomā. Raksti akcentē un raksturo mākslas terapijas specializācijas specifiku un piedāvā iespējas darbā ar dažādām klientu / pacientu grupām. Kolekcijā tiek piedāvāti daudzdimensionāli skati uz mākslas terapijas praktisko daļu. Tas arī demonstrē dažādus terapeitiskos ietvarus, medicīnisko, psiholoģisko teoriju integrāciju, kas tiek izmantota mākslas terapijas pielietojamības pamatā, piedāvā dažus uz mākslu balstīta novērtējuma aspektus un dalās noderīgā pieredzē. Autori piedāvā mūsdienu pieejas mākslas terapijas darbos. Projekta galvenie mērķi bija nodrošināt pieredzes apmaiņu, izmantojot aktivitātes starp projekta partneriem; iegūt un attīstīt jaunas zināšanas un prasmes; izveidot norādes materiālus mākslas terapijas darbiem dažādām klientu / pacientu grupām; un veicināt turpmāku mākslas terapijas attīstību projektā iesaistītajās valstīs.Item Arts therapies for different client/patient groups(Rīga Stradiņš University, 2013) Martinsone, Kristine; Krevica, Edite; Amosova, Lana; Jermolajeva, Iveta; Vaverniece, Ieva; Mihailovs, Ivans Janis; Wood, Chris; Rüütel, Eha; Dzilna-Silova, Ilze; Upmale, Anda; Meekums, Bonnie; Vassiliky (Vicky) Karkou; Joseph, Julie; Majore-Dusele, Indra; Orinska, Simona; Vende, Kristine; Aleksiene, Vilmante; Haus, Reiner; Pethybridge, Emma; Belska, Anzela; Denisjuka, Jelena; Engele, LigaThis collection of articles is created and published by the Erasmus Lifelong Learning Intensive programme project “Arts Therapies for different client/patient groups” (2011/2012) in Rīga Stradiņš University, Faculty of Rehabilitation, Professional Master’s study programme “Arts Therapies” in collaboration with project partners. The articles are based on the content of theoretical presentations and workshops from the authors during Intensive programme activities. The collection of articles describes theoretical and practical work with health care discipline – arts therapies specialisations ? art therapy, dance movement therapy, music therapy possibilities with different client/patient groups in health care, social care and educational settings. The collection of articles includes different arts therapists from Estonia, Latvia, Lithuania, Germany and Great Britain, and their practical experience summary. The case studies are results of recent research in the field of arts therapies. The articles emphasise and characterise the specifics of arts therapies specialisations, and offer the possibilities in work with different client/patient groups. Multidimensional views to practical part of arts therapies work are offered in the collection. It also demonstrates various therapeutic frameworks, integration of medical, psychological theories used as basis of the applicability of arts therapies, offers some aspects of art-based assessment, and shares useful experience. The authors offer contemporary approaches in arts therapies work. The main goals of the project were to provide exchange of experiences through activities among project partners; to acquire and develop new knowledge and skills; to create guidance materials for arts therapies work for different client/patient groups; and to encourage further arts therapies development in the project participating countries.