Ieva RuginaSabīne ZizlāneRehabilitācijas fakultāteFaculty of Rehabilitation2020-08-142020-08-142020http://hdl.handle.net/123456789/2263ErgoterapijaOccupational TherapyVeselības aprūpeHealth Care2018. gadā, Latvijā, invaliditātes statuss piešķirts kopumā 866 bērniem, kas iekļauj psihiska rakstura traucējumus, fiziska rakstura traucējumus un arī invaliditāti, kas iegūta dēļ smagu infekcijas slimību pārslimošanas (Centrālās Statistikas pārvalde, 2019). Lai bērns apgūtu prasmi un iesaistītos aktivitātē ir nepieciešama interese un griba. Ja bērns ir neverbāls vai kāda iemesla dēļ nespēj izteikt savas vēlmes vai tieši otrādi bailes un nepatiku, tad terapeitam ir grūti sasniegt izvirzītos terapijas mērķus. Latviešu valodā ir tulkota Gribas aptauja pieaugušajiem, bet pediatrijas jomā šāds instruments vēl nav aprobēts. Pētījuma mērķis: Aprobēt “Gribas aptauja bērniem’’ PVQ v2.1. instrumentu latviešu valodā. Pētījuma metodes: kvantitatīvs, neeksperimentāla tipa pētījums. Lai noteiktu PVQ v2.1 starpvērtētāja ticamību, tika izmantots Starpklašu Korelācijas koeficients (ICC). Pētījuma rezultāti: Apkopojot visus iegūtos rezultātus tiek noskaidrots, ka izcila starpvērtētāja ticamība ir šādās sadaļās: “Izrāda interesi’’, “Uzsāk darbību”, “Izdara izvēli” (gribas attīstības izpētes stadija), “Orientēts uz uzdevumu”, “Izrāda gandarījumu”, “Attīsta prasmes”, “Mēģina risināt problēmas” (gribas attīstības kompetences stadija). Laba starpvērtētāja ticamība ir sadaļās “Cenšas aktivitāti pabeigt” un “Pielieto iztēli” (gribas attīstības sasnieguma sadaļa).Vidēja starpvērtētāja ticamība ir sadaļai “Cenšas radīt efektu’’ (gribas attīstības izpētes stadija). Zema starpvērtētāja ticamība sadaļās: “Mēģina jaunas lietas” (gribas attīstības izpētes stadija), “Notur uzmanību” (gribas attīstības kompetences stadija) un “Veido un modificē vidi” (gribas attīstības sasnieguma stadija). Secinājumi: 1. Pētījuma mērķis ir sasniegts – novērtēšanas instruments “Gribas aptauja pediatrijā” (PVQ v2.1) – ir aprobēts latviešu valodā un ir pārbaudīta starpvērtētāja ticamība, kas norāda, ka ir izcila ticamība septiņās no četrpadsmit sadaļām, laba ticamība ir divās sadaļās un vidēja ticamība tikai vienā. Bet trīs instrumenta sadaļas norāda uz zemu ticamību. 2. Novērtēšanas instruments ir viegli aizpildāms. 3. Pētījumā piedalījās pārāk mazs dalībnieku skaits, tāpēc iegūtie dati ir statistiski nenozīmīgi. Atslēgas vārdi: griba, bērni ar invaliditāti, ergoterapija pediatrijā, interese, vērtības.In 2018, there were 866 children in total, who had granted the status of disability, which includes mental disorders, physical disorders and disability acquired due to development or serious infectious diseases (Central Statistical Bureau, 2018). In order for a child to acquire skills in an activity, interests and volition are required. If the child is non-verbal or for some reasons is unable to express his wishes or, conversely, fears and dislikes, then it is difficult for the therapist to achieve goals of the therapy. In Latvian there is already assessment for volition – “Volitional Questionnaire” (Heras, 2007), but only for adults, in pediatrics there is no such an assessment. Aim of the study: Validity of Latvian version of “Pediatric Volitional Questionnaire” (PVQ v2.1.) in occupational therapy practice. Methods: Quantitative, non-experimental research. To examine reliability of the intermediate evaluator of “Pediatric Volitional Questionnaire”v2.1. with Interclass Correlation Coefficient. Research results: Summarizing all of the results of reliability of the intermediate evaluator with ICC was found that there is excellent reliability in the following sections: “Shows curiosity”, “Initiates actions”, “Shows preferences” (stage of volitional development – exploration), “Task directed”, “Expresses mastery pleasure”, “Practice skills”, “Tries to solve problems” (stage of volitional development – competency). Good reliability in the following sections: “Pursues activity to completion”, “Uses imagination” (achievement). Medium reliability in the following sections – “Tries to produce effects” (exploration). Low reliability in the following sections: “Tries new things” (exploration), “Stays engaged” (competency) and “Organizes/modifies environment” (achievement). Conclusion: 1. The aim of the research have been achieved – the assessment tool (PVQ v2.1.) has been tested in Latvian and reliability of the intermediate evaluator has been tested, which indicates that there is excellent reliability in seven out of fourteen sections, good reliability in two sections and medium reliability in one section. Three sections of the instrument indicate low reliability. 2. The evaluation tool is easy to complete. 3. The number of participants in the study was too small; therefore, the obtained data are statistically insignificant. Key word: volition, child with disability, occupational therapy in pediatrics, interests, values.lv-LVinfo:eu-repo/semantics/openAccessgribabērni ar invaliditātiergoterapija pediatrijāinteresevērtības.volitionchild with disabilityoccupational therapy in pediatricsinterestsvalues.Gribas aptauja pediatrijā (PVQ v2.1.) latviešu valodas versijas ticamības pārbaude ergoterapeitu praksēValidity of latvian version of Pediatric Volitional Questionnaire (PVQ v2.1.) in occupational therapy practiceinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis