Title: Pirmsdzemdību sagatavošanas kursos iegūto zināšanu saistība ar dzemdību ilgumu pirmsdzemdētājām
Other Titles:  Relation of knowledge acquired during prenatal preparation courses with the duration of childbirth for primparas
Authors: Laila Laganovska
Jana Priedīte
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Izglītošana;topošo vecāku sagatavošana;dzemdību periodi;pirmdzemdētāja;Education;preparation of expectant parents;childbirth periods;first childbirth
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma nosaukums: Pirmsdzemdību sagatavošanas kursos iegūtās zināšanas un dzemdību ilgums pirmdzemdētājām. Ievads un teorētiskais pamatojums. Pētījuma tēma darba autorei ir aktuāla, jo kopš 2014.gada darba autore vada nodarbības un lekcijas topošajiem vecākiem. Kļūt par vecākiem ir liela dzīves pāreja, kas var būt mulsinoša un satriecoša. Tāpēc daudzās valstīs, tai skaitā arī Latvijā, ir izveidotas pirmsdzemdību apmācības, kuru mērķi atšķiras valsts un starptautiskā mērogā, tomēr kopīgais mērķis ir sagatavot vecākus dzemdībām un bērnu audzināšanai. Pirms dzemdībām pirmdzemdētājas pārsvarā baidās no neziņas, ko darīt un kas notiks dzemdībās, tāpēc nodarbības pirmsdzemdību kursos var samazināt bailes. Šis pētījums ir nepieciešams, lai pēc dzemdībām varētu novērtēt jauno māmiņu zināšanas, ko viņas ieguva apmācību laikā, un noskaidrot, vai tas viņām palīdzēja un vai viņas izmantoja šīs zināšanas dzemdību laikā, kā arī apskatīt, kā šīs zināšanas ietekmēja viņu dzemdību ilgumu. Tas varētu veicināt bezmaksas dzemdību sagatavošanas lekciju cikla iekļaušanu pirmsdzemdību aprūpē, lai uzlabotu mātes un jaundzimušo veselību. (Hatamleks et al, 2019) Pētījuma laikā tiks pētītas zināšanas, kuras pirmdzemdētājas iegūs pirms dzemdībām un to sakarību ar dzemdību ilgumu. Pētījuma mērķis. Izpētīt pirmsdzemdību sagatavošanas kursos iegūto zināšanu sakarību ar dzemdību ilgumu pirmdzemdētājām. Pētījuma metodoloģija. Kvantitatīvs pētījuma dizains, neeksperimentāls, šķērsgriezuma, salīdzinošs. Rezultāti Tika apstiprināta pētījuma hipotēze “Kursu apmeklējums un zināšanas pirms dzemdībām saīsina dzemdību laiku pirmdzemdētājām”. Secinājumi. Pirmdzemdētājām, kuras apmeklēja kursus, izredzes uz ieilgušo pirmā dzemdību perioda ilgumu samazinās par 93,3%.
Title of paper. Knowledge acquired in prenatal preparation courses and the duration of childbirth for prenatal women. Introduction and background. The topic of the research is topical for the author, because since 2014 the author has been leading classes and lectures for expectant parents. Becoming a parent is a big life transition that can be confusing and shocking. Therefore, many countries, including Latvia, have established antenatal training, the goals of which differ nationally and internationally, but the common goal is to prepare parents for childbirth and raising children. Before giving birth, prenatal women are mostly afraid of not knowing what to do and what will happen during childbirth, so classes in prenatal courses can reduce the fear. This study is needed to assess the knowledge that young mothers acquired during training after giving birth, to find out if it helped them and whether they used this knowledge during childbirth, and to look at how this knowledge affected the length of their birth. If the research hypothesis “Attendance of courses and knowledge before childbirth shortens the time of childbirth for prenatal women” is proved, it would be up-to-date information for prenatal women, which could increase the attendance of prenatal courses. This could encourage the inclusion of childbirth preparation courses in antenatal care to improve maternal and neonatal health. (Hatamleks et al, 2019) The study will examine the knowledge that first-time mothers will acquire before childbirth and their relationship to the duration of childbirth. The total duration of childbirth and the duration of childbirth by period will be considered. Objective. To study the relationship between the knowledge gained in prenatal preparation courses and the duration of childbirth for postpartum mothers. Methodology. Quantitative research design, non-experimental, cross-sectional, comparative Results. The research hypothesis “Attendance of courses and knowledge before childbirth shortens the time of childbirth for prenatal” was proved. Conclusion. Prenatal mothers who attended the courses have a 93.3% decrease in the chances of having an abnormal first period.
Description: Vecmāte
Midwifery
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.