Title: Alkohola lietošanas paradumu saistība ar brīvā laika pavadīšanas veidiem un sociāldemogrāfiskiem faktoriem 15 gadus vecu skolēnu vidū.
Other Titles: Usage of alcohol in relation to leisure activities and social-demographic factors among 15-year-old school students.
Authors: Kristīne Ozoliņa
Margarita Maksimova
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: alkohols;pusaudži;skolēni;sociāldemogrāfiskie faktori;brīvā laika pavadīšanas aktivitātes.;school student;adolescents;alcohol;leisure activities;socio-demographic factor.
Issue Date: 2022
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba tēma: Alkohola lietošanas paradumu saistība ar brīvā laika pavadīšanas veidiem un sociāldemogrāfiskiem faktoriem 15 gadus vecu skolēnu vidū. Darba mērķis: Bakalaura darba mērķis ir izpētīt alkohola lietošanas paraduma saistību ar brīvā laika pavadīšanas aktivitātēm un sociāldemogrāfiskiem faktoriem 15 gadus vecu skolēnu vidū. Aktualitāte: Alkoholu lietošana kā viens no riskantiem uzvedības veidiem ir bieži sastopama pusaudžu vecumā un alkohols kļūst par vienu no visbiežāk lietojamām psihoaktīvajām vielām, ko lieto pusaudži. Veicinot alkohola lietošanas paradumu izmeklējumus saistībā ar dažādiem pusaudžu dzīves aspektiem ir iespējams noskaidrot riska faktorus un ar politiskiem spēkiem attīstīt pusaudžu veselības politiku. Hipotēze: Skolēnu iesaistīšanās brīvā laika pavadīšanas aktivitātēs un sociāldemogrāfiskie faktori ir saistīti ar alkohola lietošanu 15 gadus vecu skolēnu vidū. Pētījuma dizains: šķērsgriežuma pētījums; Pētījuma metodes: Bakalaura darbā tika izmantoti dati no Slimību profilakses un kontroles centra veiktā pētījuma “Latvijas skolēnu veselības paradumu pētījums 2017./2018. mācību gads.” (HBSC). Slimību profilakses un kontroles centra veiktā pētījumā iekļautie respondenti ir 11, 13 un 15 gadus veci Latvijas skolēni, bakalaura darbā tiks izmantoti dati par 15 gadus veciem skolēniem. Datu bāzes turētaijs ir Slimību profilakses un kontroles centrs. Pētījuma ietvaros tika izstrādāta un veikta Latvijas skolēnu aptauja un tika vākti gan kvalitatīvi, gan kvantitatīvi dati. Pieejamo datu respondentu skaits ir 1338 cilvēki, kuru atbildes tika analizētas dažādos griezumos (pa dzimumu grupām, pa ģimenes struktūras veidiem, par organizētām un neorganizētām brīvā laika pavadīšanas aktivitātēm). Lai aprakstītu statistiski nozīmīgas atšķirības neatkarīgo mainīgo grupās, tika pielietots Hī-kvadrāta tests. Par statistiski nozīmīgām atšķirībām grupās tika uzskatītas par ja p < 0,05. Secinājums: Statistiski nozīmīgas atšķirības alkoholu lietošanā ir atrastas 15 gadus vecām meitenēm, skolēniem, kuri dzīvo nepilnās ģimenēs, kā arī skolēniem, kas ir reti iesaistīti tādās neorganizētās brīvā laika pavadīšanas aktivitātēs kā nodarbošanās ar mākslu, izklaides pasākumu apmeklēšana, un izklaidējas, iepērkoties lielveikalos. Kā arī, stipras statistiski nozīmīgas atšķirības ir atrastas skolēniem, kuri bieži pavada laiku, satiekoties ar draugiem. Saturs: Bakalaura darbs ir iedalīts 4 nodaļas un 13 apakšnodaļas. Kopējais darba apjoms ir 47 lpp, ieskaitot, 17 attēlus un 50 literatūras avotus. Saturs: Bakalaura darbs ir iedalīts 4 nodaļas un 13 apakšnodaļas. Kopējais darba apjoms ir 47 lpp, ieskaitot, 17 attēlus un 50 literatūras avotus. Valoda: latviešu;
Title: Alcohol usage in relation to leisure activities and social-demographic factors among 15-year-old school students. Aim: The aim of bachelor's thesis is to study the relationship of the alcohol-use habit with leisure activities and social-demographic factors among 15-year-old school students. Background: Alcohol usage as one of risky behaviors is common in an adolescent group and alcohol becomes one of the most used psychoactive substances taken by adolescents. By promoting the examination of alcohol patterns in relation to different aspects of adolescence, it is possible to identify risk factors and to develop adolescent health policies. Hypothesis: The involvement of school students in leisure activities and socio-demographic factors are associated with the use of alcohol among 15-year-olds school students. Study design: cross-sectional study; Study methods: Data from the study performed by the Centre for Disease Prevention and Control “Study of Latvian Student Health habits 2017/2018” was used in the bachelor's thesis. ”(HBSC). The respondents included in the study performed by the Centre for Disease Prevention and Control are 11, 13 and 15 years of Latvian school students, and data on 15-year-old school students will be used in the bachelor's thesis. The database prepared by a Centre for Disease Prevention and Control. A survey of Latvian school students was developed and performed within the framework of the study. Both qualitative and quantitative data were collected in the study. The number of available data respondents is 1338 persons whose responses were analyzed in different sections (gender groups, family structure characteristics, structured and unstructured leisure time activities). In order to describe statistically significant differences in independent variable groups, a chi-square test was applied. Statistically significant differences in groups were considered if p < 0.05. Conclusions: Statistically significant differences in the use of alcohol are found for 15-year-old girls, for school students who live in one-parent families, and for school students, who are rarely involved in non-organized leisure activities such as performing arts, entertainment events, and entertaining, shopping in supermarkets. As well as, strong statistically significant differences are found for school students, who often hanging out with friends. Contents: The bachelor’s thesis is divided into 4 chapters and 13 subsections. The total volume of the work is 47 pages, including 17 figures and 50 literature sources; Language: Latvian;
Description: Sabiedrības veselība
Public Health
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.