Title: | Atšķirīgā valodas un kultūras dzīves pieredze dzirdīgu vecāku ģimenē ar bērnu ar dzirdes traucējumiem |
Other Titles: | Different Language and Cultural Life Experiences in a Family of Hearing Parents with a Child with Hearing Impairment |
Authors: | Marika Lotko Ieva Geige-Preiss Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte Faculty of Public Health and Social Welfare |
Keywords: | Atslēgas vārdi: bērns ar dzirdes traucējumiem;komunikācija ģimenē;līdzdarbības veicināšana;Keywords: child with hearing impairment;family communication;incentive of participation |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Rīgas Stradiņa universitāte Rīga Stradiņš University |
Abstract: | ANOTĀCIJA
Bakalaura darba temats ir „Atšķirīgā valodas un kultūras dzīves pieredze dzirdīgu
vecāku ģimenē ar bērnu ar dzirdes traucējumiem”.
Darba mērķis ir izpētīt atšķirīgu valodas un kultūras dzīves pieredzi dzirdīgu vecāku
ģimenē.
Lai sasniegtu mērķi, tiek izvirzīti uzdevumi: analizēt bērna nedzirdības cēloni un to
veidus, apzināt normatīvos aktus par nedzirdīgo cilvēku tiesisko aizsardzību, analizēt bērna ar
dzirdes traucējumiem attīstību dzirdīgu vecāku ģimenē, komunikācijas iespējas un saskarsmi
ar sabiedrību, kā arī izstrādāt motivāciju līdzdarbības veicināšanai.
Bakalaura darba pirmajā nodaļā raksturots dzirdes traucējuma veidi un riska faktori. Ir
viegla, vidēji smaga un smaga vājdzirdība, kas var būt gan iegūta, gan pārmantota, gan
iedzimta.
Otrajā nodaļā tiek aplūkota likumdošana, kas nodrošina bērniem ar dzirdes
traucējumiem iekļaušanos sabiedrībā.
Trešā nodaļā tiek aplūkota vecāku pieredze un atbildība bērna ar dzirdes traucējumiem
audzināšanā.
Ceturtā nodaļa ir veltīta komunikācijas iespējām ar bērnu ar dzirdes traucējumiem.
Cilvēciskās darbības, uzvedība, saskarsme, komunikācija nodrošina sociālās dzīves
pilnveidošanos, apkopo dzīves pieredzi un nosaka cilvēku sabiedriskajā dzīvē.
Piektā nodaļa ir veltīta motivācijai, ko uzskata par izglītošanās virzītājspēku, kas
stimulē darbību, lai vēlētos mācīties.
Cilvēka ar dzirdes traucējumiem attīstība atšķiras no dzirdīga cilvēka attīstības. Dzirdes
zudums un apkārtējās pasaules pieredze un uztvere ietekmē sociālo, emocionālo pieredzi
mijiedarbībā ar kultūras vidi, kurā viņš dzīvo.
Pētnieciskajā daļā tika analizēti dati par dzirdīgu vecāku dzīves pieredzi, kuri audzina
bērnu ar dzirdes traucējumiem.
Darba nobeigumā izvirzīti secinājumi, balstoties uz teorētiskās daļas un pētījuma daļas
rezultātiem, sniedzot apkopojošo ieskatu un izpratni par komunikācijas iespējām un
iekļaušanos sabiedrībā bērnam ar dzirdes traucējumiem. Bērna vecāki, kuriem ir bērns ar
dzirdes traucējumiem, vai aizbildņi ir pirmās personas, kurām rūp bērna intereses, attīstība un
labklājība un kurām ir pienākums iesaistīties bērnu tiesību aizsardzības mehānisma
īstenošanā.
Atslēgas vārdi: bērns ar dzirdes traucējumiem, komunikācija ģimenē, līdzdarbības
veicināšana ANNOTATION The topic of the bachelor's thesis is "Different language and cultural life experiences in a family of hearing parents with a child with hearing impairment". The aim is to explore different language and cultural life experiences in a family of hearing parents. In order to achieve the goal, tasks are set that analyze the cause and types of deafness of the child, identify the normative acts on the legal protection of deaf people, analyze the development of a deaf child in a hearing parents' family, communication opportunities and contact with society as well as to develop motivation to promote participation. The first chapter of the bachelor's thesis describes the types of hearing impairment and risk factors. There is mild, moderate and severe hearing loss, which can be acquired or inherited. The second chapter deals with legislation that ensures the inclusion of children with hearing impairments in society. The third chapter deals with parents' experience and responsibilities in raising a child with a hearing impairment. The fourth chapter is devoted to communication options with a child with a hearing impairment. Social activities, behavior, communication ensures the improvement of social life, gather life experiences and determine people's social life. The fifth chapter is devoted to motivation, which is seen as an educational driver that stimulates action to want to learn. The development of a person with a hearing impairment is different from the development of a hearing person. Hearing loss and the experience and perception of the world around them influence the social, emotional experience of interacting with the cultural environment in which they live in. The research analyzed data of the life experiences of hearing parents who have a child with a hearing impairment in the family. In conclusion, based on the results of the theoretical and the research part of the thesis, providing summaries and understanding of the possibilities of communication and inclusion in society of a hearing-impaired child. The child's parents who have a hearing-impaired child or guardians are the first to care for the child's interests, development and well-being and have a duty to be involved in the implementation of the child protection mechanism. Keywords: child with hearing impairment, family communication, incentive of participation |
Description: | Sociālais darbs Social work Sociālā labklājība Social Welfare |
Appears in Collections: | Bakalaura darbi |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalaura darba pielikums 07.01.2022..pdf | Noslēguma darba pielikums | 435.23 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Sabiedribas_veselibas_un_socialas_labklajibas_fakultate_SDN_2022_Ieva_Geige-Preiss_035335.pdf | Bakalaura darbs | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.