Title: “Youtube” videosižetu izveide par Latvijas mazumtirdzniecības preču atlaižu lietojumu blogam “Patērētājiem jāzina”. Radošais darbs.
Other Titles: Creation of Youtube videos stories about the use of Latvian retail products discounts for the blog “Consumers need to know”. Creative work.
Authors: Ainārs Dimants
Kristīne Līvmane
Komunikācijas fakultāte
Faculty of Communications
Keywords: pētnieciskā žurnālistika;“Youtube”;videosižets;blogs;blogosfēra;atlaide;mazumtirdzniecība;investigative journalism;“Youtube”;video stories;blog;blogosphere;discount;retail
Issue Date: 2021
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darbs tiek balstīts uz trīs “Youtube” videosižetu izveidi par Latvijas mazumtirdzniecības preču atlaižu lietojumu blogam “Patērētājiem jāzina”. Žurnālistiskajam pētījumam ir teorētiskais pamats par pētniecisko žurnālistiku kā žurnālistikas veidu mūsdienu izpausmē, tās specifiku video izveidošanā, kā arī par blogosfēras izpausmi sociālo mediju platformā “Youtube” un atlaides nozīmi mārketingā. Šajā pētījumā aprakstīta patērētāju maldināšanas iespēja Latvijas mazumtirdzniecības veikalos “Rimi” un “Maxima”, izmantojot atlaides. Mārketinga nozares eksperti uzskata, ka Latvijā atlaižu sistēma ir haotiska un nekorekta. Ņemot vērā neskaitāmu atlaižu daudzumu lielveikalos, viens no žurnālistiskās izpētes mērķiem ir novērot, vai atlaides tiešām pastāv un dot iespēju pircējiem ietaupīt savus finanšu līdzekļus. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs bieži saņem sūdzības par iespējamiem pārkāpumiem cenu un pakalpojumu ziņā, kas norādā uz nestabilu atlaižu sistēmu. Žurnālistiskais pētījums izpaužas kā atlaižu novērošana un to salīdzinājums atlaides periodā un pēc tā, kā arī ekspertu intervijas, kas ļauj padziļināti izpētīt atlaižu izmantošanu Latvijas mazumtirdzniecībā. Svarīga loma ir arī pircēju viedoklim, kas parāda katras pētāmās preču kategorijas nozīmību viņu dzīvē. Atzinumi parāda, ka digitālās vides izmantošana ir neatņemama dzīves sastāvdaļa katram Latvijas iedzīvotājam, un šis lietojums ar katru gadu palielinās, ņemot vērā straujo tehnoloģijas attīstību. Ar platformas “Youtube” palīdzību tiek izplatīta informācija, kas ir sasniedzama jebkurai auditorijai. Tā atradīs sev interesējošo tēmu sev ērtākājā veidā – audiovizuālā formātā. Tā kā Latvijā blogosfēra nav sevišķi attīstīta un populāra, darbā tiek izstrādāti trīs videosižeti, kas paredzēti jaunā digitālā bloga izveidei ar nosaukumu “Patērētājiem jāzina”. Tādā veidā popularizējot blogosfēru ar digitālo dienasgrāmatu latviešu valodā par aktuālajām tēmām un sociāli svarīgajiem jautājumiem. Populāras interneta platformas palīdz attīstīt pētnieciskās žurnālistikas veidu, kas plašāk gan izpēta, gan vizualizē patērētājiem svarīgas tēmas, piemēram, maldināšanu vai faktu slēpšanu, nevis sniedz virspusējas recenzijas drukātā formātā.
The work published on the blog “Consumers need to know” is based on the creation of three “Youtube” video stories about the use of discounts in Latvian retail stores. The journalistic investigation has a theoretical backgound of investigative journalism as a form of journalism in its modern expression - video creation, as well as the expression of the blogosphere on the social media platform “Youtube” and the importance of discounts in marketing. In this research, the author describes the possibility of consumers’ misleading in terms of discounts in Latvian retail stores “Rimi” and “Maxima”. Marketing experts believe that the discount system in Latvia is chaotic and incorrect. Given the myriad of discounts in supermarkets, one of the aims of the journalistic investigation is to observe whether discounts actually exist to enable buyers to save their finances. Consumer Rights Protection Centre often receives complaints about possible infringements in terms of prices and services leading to unstable discount system. As a part of journalistic investigation, the author observes discounts and compares them during and after the discount period, as well as interviews the consumers for in-depth analysis of the use of discounts in Latvian retail. The opinion of buyers also plays an important role and shows the significance of each product category in their lives. The data collected from the consumers shows that the use of digital environment is an integral part of life for every resident of Latvia, and this use is increasing every year, taking into account the rapid development of technology. The “Youtube” platform distributes the information that is available for everyone. It provides the content on any topic in the most convenient way – the audiovisual format. As the blogosphere is not notably developed and popular Latvia, three videos are being developed for the creation of a new digital blog called “Consumers need to know”. In this way, the blogosphere is being promoted by a digital diary in Latvian on current topics and socially important issues. Popular online platforms are helping to develop investigative journalism that explores and visualizes issues that are important to consumers, such as misleading or concealing facts, rather than giving superficial reviews in print format.
Description: Žurnālistika
Journalism
Informācijas un komunikācijas zinātnes
Information and Communication Sciences
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Komunikacijas_fakultate_ZR_2021_Kristine_Livmane_030340.pdfBakalaura darbs913.59 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked
Bakalaura darba pielikumi.pdfNoslēguma darba pielikums71.76 kBAdobe PDFView/Open    Request a copyopen_acces_locked


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.