Title: Atbalsta veidi studentēm - vecmātēm, praktizējot dzemdību zālēs
Other Titles: Support types for practising midwifery students in labour wards
Authors: Laila Laganovska
Anna Rijkure-Avrameca
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: Atslēgas vārdi: students - vecmāte;klīniskā prakse;prakses vadītājs;mentors;vecmāšu praktiskā apmācība;stress;emocionālā pieredze;profesionālā pašapziņa;atbalsts.;Keywords: midwifery student;clinical practice;practice instructor;mentor;practical midwifery studies;stress;emotional experience;professional confidence;support.
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījuma nosaukums. Atbalsta veidi, studentēm – vecmātēm praktizējot dzemdību zālēs. Pētījuma primārais mērķis. Noskaidrot, kādi atbalsta mehānismi ir visefektīvākie studentiem – vecmātēm, apgūstot zināšanas un praktizējot dzemdību zālēs. Pētījuma sekundārais mērķis. Izvērtēt problēmsituācijas un sarežģījumus, ar kādiem studenti saskaras prakses laikā. Pētījuma hipotēzes. 1) iedrošinājums un atbalsts sekmē studenta - praktikanta izaugsmi un pārliecību par iegūtajām zināšanām; 2) būtiska nozīme profesionālā izaugsmes ceļā ir studenta veiksmīgai sadarbībai ar vecmāti – prakses vadītāju; 3) Latvijā studentes - vecmātes nesaņem pietiekamu atbalstu praktisko nodarbību laikā dzemdību nodaļā. Pētījuma pamatojums: Klīniskā prakse dzemdību nodaļā studentiem - vecmātēm ir viņš no grūtākajiem un atbildīgākajiem studiju posmiem. Studentiem jātiek galā ar dažādas sarežģītības pakāpes pienākumiem, jāmācās strādāt komandā un komunicēt ar pacientiem dzemdību laikā. Praksē, kurā studenti piedzīvoto arī traumatiskas pieredzes, būtiska ir nepieciešamība pēc atbalsta. Pētījuma tēma ir aktuāla. Atšķirībā no daudzām pasaules valstīm, Latvijā studentu-vecmāšu pieredze un vajadzības klīniskās apmācības laikā līdz šim pētītas ļoti maz. Pētījuma metode. Kvalitatīvs pētījums, izmantojot instrumentu – daļēji strukturēta interviju ar 22 jautājumiem. 5 atspoguļo sociāldemogrāfiskos datus, bet 17 ir atvērta tipa jautājumi. Pētījuma dalībnieku izlasē ir 11 studentes vecumā no 21 līdz 42 gadiem. Pētījuma tapšanas laikā viņas mācījās studiju programmā “Vecmāte” 2. un 4. kursā un praktizēja dzemdību iestādēs Latvijā. Respondentu atlasē izmantots ērtuma izlases veids. Datu izpētē pielietota kontentanalīze. Rezultāti. Topošās vecmātes mācību prakses laikā piedzīvo bailes, stresu un nejūtas pārliecināti par saviem spēkiem. Secināts, ka viņiem ir būtiski saņemt emocionālo, informatīvo un profesionālo atbalstu, ka arī, apzinoties savas vajadzības, sniegt sev pašatbalstu. Būtisku atbalstu prakses laikā studentam var sniegt vecmāte – prakses vadītāja, kā arī citi prakses darbinieki. Tas sekmē apmācības gaitu.
Title. Support types for practicing midwifery students. Primary goal. To discover which types of support are the most effective for midwifery students in studies and in practice. Secondary goal. To evaluate problematic situations and complications which students have to deal with in practice. Hypothesis. 1) Encouragement and support facilitates the practicing student’s growth and confidence in their knowledge; 2) successful cooperation between the student and the practice instructor plays an essential role in professional growth; 3) midwifery students are not receiving sufficient support during practice in labor wards. Background: Clinical practice in labor wards is one of the most difficult periods of study for midwifery students. The students have to deal with responsibilities of varying degree of difficulty, learn to work in a team and communicate with patients during labor. If traumatic experiences occur during practice, support for students is essential. The subject of this study is a pressing matter. Unlike many countries around the world, in Latvia the experiences and needs of midwifery students during clinical training has been studied very little. Method. A qualitative study using structured interviews containing 22 questions as the instrument. 5 represent socio-demographic data, but the other 17 are open-ended. The sample of subjects was 11 students from 21 to 41 years of age. During the study they were second and fourth year midwifery students practicing in labor wards in Latvia. The subjects were selected randomly. Content analysis was used for data processing. Results. Many midwifery students experience fear, anxiety and lack of confidence during practice. The problematic situations discovered during the study are diverse and distinct. Complications mostly arise from lack of trust between midfiwes and students, and from errors creating guilt. In conclusion, emotional, informative and professional support ir essential for students. Substantial support during practice can be provided by the practice instructor and other colleagues. This facilitates and contributes to studies.
Description: Vecmāte
Midwifery
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.