Title: Internās aprūpes māsu profesionālās kompetences pašnovērtējums
Other Titles: Self-assessment of the professional competence of nurses
Authors: Olga Fokina
Tatjana Lisjaka
Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultāte
Faculty of Public Health and Social Welfare
Keywords: profesionālā kompetence;internās aprūpes māsa;pašnovērtējums;rādītāji.;professional competence;nurse;internal care nurse;self-assessment;health care;indicators.
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Bakalaura darba nosaukums “Internās aprūpes māsu profesionālās kompetences pašnovērtējums”. Māsu kompetence ir svarīgs jautājums veselības aprūpē, jo tas ir saistīts ar profesionālajiem standartiem, pacientu drošību un māsu aprūpes kvalitāti. Daudzas izmaiņas veselības aprūpē palielina pieprasījumu attiecībā uz māsu kompetenci, kā arī māsu skaitu. (Kajander-Unkuri, 2015) Māsu klīniskās kompetences novērtēšanai ir liela nozīme aprūpes procesa pārvaldībā un tās mērķu sasniegšanā. Šādā veidā var atzīt māsu apmācības vajadzību un jomu, kurā nepieciešami uzlabojumi, lai nodrošinātu pacientu vēlamo aprūpi. Rezultāti, kas iegūti dažādos pētījumos, kas veikti šajā jomā, liecina, ka māsu profesionālās kompetences pastāvīgs novērtējums ir viens no galvenajiem māsu vadītāju pienākumiem. Tādējādi kompetences pašnovērtējums ne tikai palīdz māsām un vadītājiem kļūt labāk informētiem par māsu vispārējās kompetences kvalitāti, bet arī norāda uz to trūkumu, prasmēm un kognitīvajām nepilnībām. (Elhami, 2018) Pētījuma mērķi: Noteikt un analizēt internās aprūpes māsu profesionālās kompetences pašnovērtējumu rādītājus (personības attīstība veselības aprūpes procesā, veselības aprūpes vide veselības aprūpes procesā, veselības aprūpes komanda veselības aprūpes procesā, izglītība un apmācība veselības aprūpes procesā).. Pētījuma jautājums: Kādi ir internās aprūpes māsu profesionālās kompetences pašnovērtējuma rādītāji? Pētījuma mērķu sasniegšanai tika pielietoti sekojoši instrumenti: daļēji strukturētā aptaujas anketa (autores veidota) demogrāfiskas informācijas noteikšanai un Profesionālās kompetences komponentu pašnovērtējuma anketa māsu profesionālās kompetences komponentu pašnovērtējuma noteikšanai (izstrādāja M. Miķelsone, 2016). Pētījumā tika iekļautas 107 internās aprūpes māsas no X Latvijas veselības aprūpes iestādes. Šī pētījuma ietvaros tika noskaidrots, ka visaugstākie pašvērtējuma radītāji ir tādiem kompetences kritērijiem, kā veselības aprūpes dokumentācijas mērķu un uzdevumu apzināšana, spēja savlaicīgi noteikt, atpazīt un rīkoties atbilstoši pacienta/klienta neatliekamības situācijās un pacienta/klienta un viņu piederīgo labjūtes nodrošināšana stacionāra vidē. Un viszemākie rādītāji ir sekojošiem māsu profesionālās kompetences komponentiem: pētījumu rezultātu pielietojums veselības aprūpē, mentoringa nodrošinājums māszinību studentiem un motivācija paplašināt savas profesionālās zināšanas un prasmes.
The title of the bachelor's thesis "Self-assessment of the professional competence of internal care nurses". Nursing competence is an important issue in healthcare, as it is linked to professional standards, patient safety and the quality of nursing care. Many changes in health care are increasing the demand for nursing competencies as well as the number of nurses. (Kajander-Unkuri, 2015) The assessment of nurses' clinical competence plays an important role in the management of the care process and the achievement of its goals. In this way, the need for nursing training and the area where improvements are needed to provide the desired care for patients can be recognized. The results of various studies conducted in this field show that the continuous assessment of the professional competence of nurses is one of the main responsibilities of nurses. The self-assessment of competence not only helps nurses and managers to become better informed about the quality of nurses' general competence, but also indicates their lack, skills and cognitive deficiencies. (Elhami, 2018) The study set the following goals: Research goal: To determine and analyze self-assessment indicators of professional competence of internal care nurses (personality development in the health care process, health care environment in the health care process, health care team in the health care process, education and training in the health care process). Research question: What are the indicators of self-assessment of professional competence of internal care nurses? The following tools were used to achieve the research goals: a semi-structured questionnaire (created by the author) to determine demographic information and a Professional Competence Components Self-Assessment Questionnaire to determine the self-assessment of nurses' professional competence components (developed by M. Miķelsone, 2016). The study included 107 internal care nurses from X Latvian health care institutions. The results of this study could be useful for both nursing education and health care organizations. Assessing the competence of nurses could be useful in developing continuing education programs for nursing and the clinical learning environment. This study found that the highest competence self-assessment indicators are identification of goals and objectives of health care documentation, ability to identify, recognize and act in a timely manner in patient / client emergencies, and ensuring the well-being of the patient / client and their relatives in an inpatient setting. And the lowest indicators are for the following components of nurses' professional competence: application of research results in health care, provision of mentoring for nursing students and motivation to expand their professional knowledge and skills.
Description: Māszinības (ar specializāciju Internās aprūpes māsa)
Nursing Studies
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Bakalaura darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.