Title: Personalizēta dzemdes kakla vēža skrīninga paredzamā pieņemamība
Other Titles: Anticipated acceptability of personalized cervical cancer screening
Authors: Anda Ķīvīte-Urtāne
Inese Stars
Laura Maļina
Veselības un sporta zinātņu fakultāte
Faculty of Health and Sports Sciences
Keywords: personalizēts dzemdes kakla vēža skrīnings;paredzamā pieņemamība;personalized cervical cancer screening;anticipated acceptability
Issue Date: 2024
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Darba nosaukums: Personalizēta dzemdes kakla vēža skrīninga paredzamā pieņemamība. Darba mērķis: izpētīt personalizēta dzemdes kakla vēža skrīninga paredzamo pieņemamību sieviešu vidū Latvijā. Pētījuma jautājums: “Kāda ir personalizēta dzemdes kakla vēža skrīninga paredzamā pieņemamība Latvijas sieviešu vidū?”. Aktualitāte: dzemdes kakla vēža skrīninga atsaucības līmenis Latvijā nav optimāls (2023. gadā – 55,2 %). Vairāk nekā 95 % gadījumu dzemdes kakla vēzi izraisa cilvēka papilomas vīruss (turpmāk – CPV). Tehnoloģiju pieejamība (piemēram, CPV vakcīnas, CPV testu izmantošana skrīningā) sniedz iespēju pāriet uz tā saucamo “personalizēto” vai “uz risku balstīto” skrīninga programmu. Personalizētas pieejas izmantošana sniedz iespēju samazināt pārmērīgu iedzīvotāju skrīningu, un individuālo faktoru izmantošana vēža attīstības riska noteikšanā ļauj izstrādāt personalizētu skrīninga plānu, kas piemērots katras pacientes veselības vajadzībām. Materiāls un metodes: pētījumā ir izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes. Darba ietvaros tika veiktas 19 daļēji strukturētas intervijas ar sievietēm, kuras ir dzemdes kakla vēža skrīninga mērķa grupā. Intervijas vadlīnijas veidotas, balstoties un veselības aprūpes intervenču pieņemamības teorētisko ietvaru. Tika veikta mērķtiecīgā dalībnieču atlase ar maksimālās variācijas metodi. Intervijās iegūtie dati ir analizēti, apvienojot induktīvās un deduktīvās kontentanalīzes principus. Rezultāti: tika identificētas sešas galvenās kategorijas: (1) “emocijas un sajūtas”, (2) “ieguldāmie resursi”, (3) “sieviešu intereses un vērtības”, (4) “zināšanas un izglītošana”, (5) “līdzdalība intervencē” un (6) “personalizētas pieejas efektivitāte”. Secinājumi: kopumā sievietēm ir pozitīva attieksme pret personalizētu dzemdes kakla vēža skrīninga pieeju, tomēr sievietēm bažas radīja retāku pārbaužu veikšana zema riska gadījumā. Ir nepieciešams veicināt sieviešu veselībpratību par dzemdes kakla vēzi, tā riska faktoriem, kā arī personalizēta skrīninga pieeju. Valoda: latviešu valoda. Atslēgas vārdi: personalizēts dzemdes kakla vēža skrīnings, paredzamā pieņemamība. Maģistra darbs satur 70 lapas, 3 attēlus, 1 tabulu, 4 pielikumus, 80 literatūras avotus.
Title: Anticipated acceptability of personalized cervical cancer screening. Aim: to study the anticipated acceptability of personalized cervical cancer screening among women in Latvia. Study question: “What is the anticipated acceptability of personalized cervical cancer screening among Latvian women?”. Issue: the coverage level of cervical cancer screening in Latvia is not optimal (55.2% in 2023). The availability of technologies (e.g., HPV vaccine, use of HPV tests in screening) provides an opportunity to move from a “one size fits all” screening approach to a “personalized” screening program. The use of a personalized approach provides an opportunity to reduce over screening of the population, and the use of individual factors in determining the risk of developing cancer allows for the development of a personalized screening plan that is suitable for the health needs of each patient. Materials and methods: the study uses qualitative research methods. As part of the work, 19 semi-structured interviews were conducted with women who are in the target group for cervical cancer screening. The interview guidelines were created based on the theoretical framework of the acceptability of healthcare interventions. Purposive selection of participants was performed using the maximum variation sampling method. The data were analyzed according to the principles of inductive and deductive content analysis. Results: six main categories were identified: (1) “emotions and feelings”, (2) “resources to invest”, (3) “women's interests and values”, (4) “knowledge and education”, (5) “participation in intervention” and (6) “effectiveness of a personalized approach”. Conclusions: overall, women have a positive attitude towards a personalized approach to cervical cancer screening, however women were concerned about less frequent screening at low risk. It is necessary to promote women's health literacy about cervical cancer, its risk factors, as well as a personalized screening approach. Language: Latvian. Keywords: personalized cervical cancer screening, anticipated acceptability. The master's thesis contains 70 pages, 3 images, 1 table, 4 appendices, 80 literature sources.
Description: Sabiedrības veselība
Public Health
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.