Title: Augstākās izglītības atbilstības analīze darba tirgus pieprasījumam Latvijā sociālo zinātņu jomā
Other Titles: Analysis of Compliance of Higher Education with the Labour Market Demand in Latvia in the Field of Social Sciences
Authors: Romāns Putāns
Zane Čivle
Eiropas studiju fakultāte
Faculty of European Studies
Keywords: augstākā izglītība;darba tirgus;nodarbinātības iespējas;sociālās zinātnes;higher education;labour market;employability;social sciences
Issue Date: 2020
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Augstākās izglītības atbilstībai darba tirgus pieprasījumam ir nenoliedzami būtiska loma ekonomikā, jo augstākā izglītība sniedz ieguldījumu darbaspēka resursa attīstībā, kā arī inovāciju radīšanā, un ir nozīmīgi efektīvi izlietot tajā investētos resursus. Šis ir aktuāls temats, kam nepieciešama regulāra analīze, ņemot vērā darba tirgum un ekonomikai kopumā raksturīgo dinamisko mainību, prognozes par nākotnē nepieciešamajām zināšanām, prasmēm un pieaugošo augstākās izglītības lomu, kā arī, pievēršoties tieši sociālo zinātņu jomai, šīs nozares absolventu prognozēto pārpalikumu Latvijā, tāpēc šī bakalaura darba tēma ir Augstākās izglītības atbilstības analīze darba tirgus pieprasījumam Latvijā sociālo zinātņu jomā un attiecīgi tā mērķis ir novērtēt augstākās izglītības atbilstību darba tirgum Latvijā sociālo zinātņu jomā. Augstākās izglītības atbilstība vērtējama tās sniegumā nodarbinātības iespēju celšanā un par to nevar spriest vien pēc nodarbinātības rādītājiem, kas, kā liecina sekundārie dati, starp šajā darbā analizētajiem bakalaura līmeņa augstāko izglītību sociālo zinātņu jomā ieguvušiem indivīdiem pārsniedz 80 %. Ekspertu intervijās iegūtie viedokļi liecina, ka būtiskas ir gan personības īpašības, spējas, gan zināšanas, gan prasmes, taču, atsaucoties uz ekspertiem un pašiem absolventiem, kuru viedoklis tika iegūts anketēšanā, ne visi šie faktori tiek atbilstoši attīstīti studiju procesā. Atzinīgi vērtējams augstākās izglītības sniegums teorētisko, pamata zināšanu attīstīšanā, daļēji arī personības īpašību, spēju un vispārīgu, pamata prasmju attīstīšanā, taču kā neatbilstošas novērtētas ir absolventu specifiskās zināšanas un prasmes, kā arī gūto zināšanu izpratne un pielietojums. Ekspertu intervijās un anketēšanā iegūtās atbildes liecina, ka nepieciešams pilnveidot studiju procesu, rosinot studentus rast savu interesi noteiktajā nozarē, veicinot inovācijas, pētniecību, kā arī attīstot spējas pielietot zināšanas, papildinot to ar praktiskām aktivitātēm, studiju metodēm, vairāk iesaistot arī darba devējus, kā arī pārskatot un pilnveidojot noteiktu studiju kursu, priekšmetu saturu. Būtu nepieciešams palielināt arī prakses apjomu. Būtiski ir studiju programmu izstrādē izmantot šādus pētījumus un iesaistīt darba devējus un citu institūciju, organizāciju pārstāvjus, kā arī regulāri analizēt studiju procesu un tā rezultātus, lai to pilnveidotu, kam nepieciešami arī šādi pētījumi, kuru izstrādes atvieglošanai un kvalitātes celšanai nepieciešams uzlabot informācijas nodrošinājumu un apmaiņu. Darbs sastāv no 61 lapaspuses bez pielikumiem, tajā ir 5 tabulas, 14 attēli un 8 pielikumi. Tika izmantoti 36 informācijas avoti.
Compliance of higher education with labour market demand has no doubt important role in the economy as higher education contributes to the development of labour force as well as innovations and it is essential to use invested resources effectively. This is an actual topic that requires regular analysis since labour market and the economy as a whole is dynamic and variable, considering future knowledge and skills prognosis and the growing role of higher education as well as, focusing on the field of social sciences, considering the forecasted surplus of this fields graduates in Latvia, that is why this thesis topic is Analysis of Compliance of Higher Education with the Labour Market Demand in Latvia in the Field of Social Sciences and the purpose is to evaluate compliance of higher education with the labour market demand in Latvia in the field of social sciences. Compliance of higher education can be assessed in its performance developing the employability of students and it cannot be evaluated just by employment rates, which, as secondary data shows, between analysed Bachelor of Social Sciences graduates, exceeds 80 %. Experts state that crucial are all three – personality traits, knowledge and skills, however, referring to both experts and surveyed graduates themselves, not all of these factors are developed appropriately in the study process. Positively assessable is higher education contribution developing theoretical, basic knowledge along with partly developing personality traits and capabilities, universal and basic skills, but, unfortunately, specific knowledge and skills, as well as understanding and application of the acquired knowledge are not appropriate. Expert interviews and survey answers show that study process needs to be improved, encouraging students to find their interest in the defined field, promoting innovations, research, as well as developing the ability to apply knowledge, supplementing it with practical activities, study methods, involving employers more, as well as reviewing and improving the content of certain study courses and subjects. It would also be necessary to increase the amount of internship. It is important to use such research in the development of study programs and to involve employers and representatives of other institutions and organizations, as well as to regularly analyse the study process and its results to improve it, which also requires such research, to facilitate the development and increase the quality of which it is necessary to improve the provision and exchange of information. The thesis consists of 61 pages without attachments, it includes 5 tables, 14 pictures and has 8 appendixes. 36 information resources were used.
Description: Starptautiskais bizness un ilgtspējīga ekonomika
International Business and Sustainable Economy
Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība
Management, Administration and Real Estate Management
Appears in Collections:Bakalaura darbi

Files in This Item:


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.