Title: Mūzikas terapijas pamatprincipi personām pēc cerebrāla insulta
Other Titles: Basic principles of music therapy for people after the cerebral stroke
Authors: Sanita Šuriņa
Anita Gžibovska
Rehabilitācijas fakultāte
Faculty of Rehabilitation
Keywords: Atslēgas vārdi: mūzikas terapija;cerebrāls insults;pamatprincipi;neirorehabilitācija;multidisciplināra komanda;Key words: music therapy;cerebral stroke;basic principles;neurorehabilitation;multidisciplinary team
Issue Date: 2023
Publisher: Rīgas Stradiņa universitāte
Rīga Stradiņš University
Abstract: Pētījumā tika izvirzīts mērķis identificēt mūzikas terapijas pamatprincipus darbā ar pacientiem pēc cerebrāla insulta. Pētījumam tika izvēlēts jauktā pētījuma dizains un pētījums tika veikts trīs posmos. Pirmajā pētījuma posmā tika apskatīta publicētā zinātniskā informācija, veicot ātro sistemātisko pārskatu, lai atbildētu uz pirmo jautājumu: Kā zinātniskajā literatūrā tiek aprakstīti mūzikas terapijas aspekti personām pēc cerebrāla insulta? Pārskatā tika iekļauti 23 pētījumi, kuros tika izmantota mūzikas terapijas intervence personām pēc cerebrāla insulta. Iegūtie dati tika analizēti, izmantojot naratīvo sintēzi, un tās rezultāti sniedza informāciju par dalībnieku kritērijiem dalībai pētījumā, pētījumos izmantotām intervencēm un izvirzītiem mērķiem, intervences procedūru un novērtētajiem uzlabojumiem. Otrajā pētījuma posmā tika veikta tiešsaistes fokusgrupa un astoņas daļēji strukturētas tiešsaistes intervijas, lai atbildētu uz otro jautājumu: Kā darbu ar personām pēc cerebrāla insulta raksturo mūzikas terapeiti Latvijā un Eiropā? Iegūtie dati tika analizēti, izmantojot tematisko analīzi, un tās rezultāti sniedza informāciju, kā terapeiti raksturo insulta populāciju, kādi ir terapeitu biežāk izvirzītie mērķi un izmantotās intervences, kāds ir terapijas process un procesu ietekmējošie faktori un kādi ir novērotie uzlabojumi. Trešajā pētījuma posmā pirmā posma datiem tika veikta tematiskā analīze, kas ļāva salīdzināt datus, lai atbildētu uz pētījuma jautājumu: Kādi ir mūzikas terapijas pamatprincipi darbā ar personām pēc cerebrāla insulta? Pamatprincipu identificēšanai tika izmantota salīdzinošā analīze un tika iegūti astoņi pamatprincipi – secīgums, atbilstība, komandas darbs, neiroplasticitāte, mūzika, terapeitiskās attiecības, patīkama vide un terapeita unikalitāte. Iegūtie pamatprincipi tika apkopoti trijos līmeņos – procesa organizācijas, terapeitiskās mijiedarbības un pārmaiņu pamatprincipi. Var secināt, ka mūzikas terapija cerebrālu pacientu pacientu rehabilitācijā piedāvā plašas terapijas iespējas un izmanto daudzveidīgu intervenču klāstu, kurā visbiežāk tiek lietotas neiroloģiskās mūzikas terapijas tehnikas. Šīs intervences tiek lietotas saskaņā izvirzītajiem terapeitiskajiem mērķiem un panāk uzlabojumus visās funkcionēšanas sfērās. Iegūtie pamatprincipi ir attiecināmi uz dažādiem terapijas aspektiem un ļauj saprast, ko ir nepieciešams aktivizēt, lai sasniegtu terapeitisko mērķu realizāciju. Pētījumā arī var secināt, ka, neskatoties uz pierādījumos balstītām intervencēm, ne visiem multidisciplinārās komandas locekļiem ir pilnīga izpratne par mūzikas terapijas sniegtajām iespējām.
The aim of the study was to identify the basic principles of music therapy in working with patients after cerebral stroke. A mixed research design was chosen for the study and the study was conducted in three phases. In the first phase of the study, the published scientific information was examined by performing a rapid systematic review to answer the first question: how does the scientific literature describe aspects of music therapy for persons after cerebral stroke? The review included 23 studies that used a music therapy intervention for individuals after cerebral stroke. The obtained data were analyzed using narrative synthesis, and its results provided information about the participants' criteria for participating in the study, the interventions used in the studies and the set goals, the intervention procedure, and the assessed improvements. In the second phase of the research, an online focus group and eight semi-structured online interviews were conducted to answer the second question: how do music therapists in Latvia and Europe describe the work with people after cerebral stroke? The obtained data were analyzed using thematic analysis and its results provided information on how therapists describe the stroke population, what are the most common goals and interventions used by therapists, what is the therapy process and factors affecting the process, and what are the observed improvements. In the third phase of the study, thematic analysis was performed on the data from the first phase, which allowed comparison of the data to answer the research question: what are the basic principles of music therapy in working with persons after cerebral stroke? Comparative analysis was used to identify the basic principles and eight basic principles were obtained – sequence, relevance, teamwork, neuroplasticity, music, therapeutic relationship, pleasant environment, and uniqueness of the therapist. The obtained basic principles were divided into three levels - the basic principles of process organization, therapeutic interaction, and change. It can be concluded that music therapy in the rehabilitation of cerebral stroke patients offers wide therapeutic possibilities and uses a diverse range of interventions, in which neurological music therapy techniques are most often used. These interventions are used according to the set therapeutic goals and achieve improvements in all spheres of functioning. The obtained basic principles are applicable to various aspects of therapy and allow to understand what needs to be activated in order to achieve the realization of therapeutic goals. The study also concludes that, despite evidence-based interventions, not all members of the multidisciplinary team have a full understanding of the possibilities provided by music therapy.
Description: Mākslas terapija
Art Therapy
Veselības aprūpe
Health Care
Appears in Collections:Maģistra darbi



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.