Metodiskie norādījumi un vadlīnijas
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Informācijas meklēšanas pamati elektroniskajos resursos(Rīgas Stradiņa universitāte, 2025) Znotiņa, Inga; Vītola, Beāte; Rīgas Stradiņa universitāteGrāmata sniedz ieskatu pamatlietās, kas jāņem vērā, meklējot informāciju elektroniskajos resursos. Galvenie apskatītie jautājumi – informācijas veidi, navigācija informācijas plūsmā, informācijas meklēšanas process – atslēgvārdu noteikšana un vajadzīgās informācijas izgūšana, MeSH meklēšana, informācijas ētiska izmantošana. Grāmata ir paredzēta studentiem un pētniekiem, kuri uzsāk studiju vai pētniecības procesu un kuriem nav pietiekamu zināšanu, kā efektīvāk meklēt informāciju elektroniskajos resursos.Item Handbook for Academic and Scientific Institutions: Improve Risk Management and Institutional Resilience in the face of Security Threats(Rīga Stradiņš University, 2024) Palkova, Karina; Palkova, Aleksandra; Rakstins, Vitālijs; Juļa, Lidija; Filipenko, Nataliia; Lukashevych, Serhii; Andrieieva, Olena; Rīga Stradiņš University, Latvia; National Aerospace University – “Kharkiv Aviation Institute” NAU “KhAI”, UkraineScience and academia have long been shaped by international competition, providing nations with strategic advantages in economic, technological, and military domains. Today, as globalization intensifies, academic and research institutions face complex security challenges, including cyber threats, foreign interference, and hybrid warfare. These risks jeopardize intellectual property, research integrity, and institutional autonomy. To address these threats, institutions must implement robust internal risk management systems, minimize vulnerabilities in supply chains, and reduce dependency on foreign actors. Higher education institutions (HEIs) are increasingly adopting an entrepreneurial approach, balancing traditional academic missions with the need to generate revenue, enhance global competitiveness, and build resilience. This "entrepreneurial university" concept aligns economic goals with academic innovation, enabling HEIs to adapt to globalization while maintaining their reputations and operational independence. Transnational education, student mobility, and international collaborations highlight these trends, underscoring the need for strong governance, quality assurance, and cultural adaptability. This handbook, developed through Latvian-Ukrainian collaboration, offers a comprehensive framework to strengthen risk management and resilience in academic and research environments. It draws on Ukraine’s experiences in maintaining educational continuity during conflict, providing actionable insights for institutions globally. Key areas include: * Advanced Risk Management: Identifying and mitigating institution-specific risks. Institutional Resilience: Strengthening infrastructure, personnel, and research systems. Security and Continuity Planning: Ensuring crisis preparedness and operational continuity. Case Studies: Practical applications from real-world scenarios. The handbook emphasizes a proactive approach, urging institutions to establish governance structures, designate risk managers, and foster a security-conscious culture. By adopting these practices, academic and research institutions can safeguard their missions, protect intellectual assets, and build resilience against emerging challenges in a rapidly changing global landscape.Item Mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmieni. Kā veicināt aktīvo un pašregulētu mācīšanos studiju procesā? II versija(Rīgas Stradiņa universitāte, 2024) Puriņa-Biezā, Katrīna Elizabete; Strods, Raimonds; Kadakovska, Zane; Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrsMateriāla mērķis ir piedāvāt studiju procesā īstenojamas, daudzveidīgas mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmienus, un rosināt docētājus izvērtēt veidus, kā veicināt studējošo mācīšanos un studiju rezultātu sasniegšanu studiju kursā.Item Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā. Vadlīnijas(Rīgas Stradiņa universitāte, 2024) Katrīna Elizabete Puriņa-Biezā; Līga Ozoliņa; Alla Anohina-Naumeca; Nora Jansone-Ratinika; Raimonds Strods; Inguna Blese; Bruno Žuga; Rudīte Koka; Matīss Sīlis; Zane Kadakovska; Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrsVadlīniju mērķis ir sniegt praktiskus ieteikumus docētājiem un studējošajiem mākslīgā intelekta izmantošanai, ierobežošanai un lietošanas apguvei studiju procesā.Item Mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmieni. Kā veicināt aktīvo un pašregulētu mācīšanos studiju procesā?(Rīgas Stradiņa universitāte, 2023) Puriņa-Biezā, Katrīna Elizabete; Strods, Raimonds; Kadakovska, Zane; Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrsMateriāla mērķis ir piedāvāt studiju procesā īstenojamas, daudzveidīgas mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmienus, un rosināt docētājus izvērtēt veidus, kā veicināt studējošo mācīšanos un studiju rezultātu sasniegšanu studiju kursā.Item Studējošo savstarpējā vērtēšana(Rīgas Stradiņa universitāte, 2023) Jansone, Jana; Kadakovska, Zane; Puriņa-Biezā, Katrīna Elizabete; Strods, Raimonds; Žuga, Bruno; Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrsAtbalsta materiāls izstrādāts docētājiem, kuri apsver iespēju savā mācīšanas praksē ieviest studējošo savstarpējo vērtēšanu. Materiāla saturs un piemēri veidoti tā, lai iedrošinātu docētājus studiju procesā, papildus ierasti tradicionālajai vērtēšanai, izmantot jaunu vērtēšanas veidu. Studējošo savstarpējā vērtēšana atbalsta un veicina aktīvu iesaistīšanos studiju procesā, kur studējošie uzņemas atbildību par savu sniegumu un, balstoties citu studējošo sniegtajos vērtējumos, pieņem lēmumu par tālāko mācīšanos. Docētāju uzdevums, īstenojot studējošo savstarpējo vērtēšanu, ir rosināt studējošos domāt par vērtēšanu kā procesu, kas nepieciešams, lai sasniegtu augstākus studiju rezultātus. Efektīva studējošo savstarpējā vērtēšana norit, ja tiek veltīts laiks tās plānošanai, sagatavošanai un pārvaldībai, atbalstot studentcēntrētu mācīšanās un mācīšanas pieeju. Būtiski, lai savstarpējā vērtēšana tiktu mērķtiecīgi un sistemātiski organizēta, saskaņojot to ar citām studiju kursā plānotajām darbībām un sasniedzamajiem studiju rezultātiem. Snieguma vērtēšana ietver piemērotu uzdevumu un skaidru kritēriju izvēli, lai studējošie saprastu kā un uz kādiem studiju rezultātiem viņi tiecas. Studējošo savstarpējā vērtēšana atbalsta akadēmiskā godīguma ievērošanu, studējošo aktīvu mācīšanos, zināšanu, prasmju un attieksmju attīstību un konkrētu darbības jomu identificēšanu, kurās nepieciešami uzlabojumi.Item Video materiālu veidošana studiju procesam. Vadlīnijas(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Kadakovska, Zane; Žuga, Bruno; Blese, Inguna; Jansone-Ratinika, Nora; Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centrsVadlīnijas paredzētas docētājiem, atbalsta personālam, prakšu vadītājiem, studējošajiem un citiem interesentiem, lai veicinātu video formāta kvalitatīvu izmantošanu studiju procesa īstenošanā.Item Norādījumi periodonta un periimplanta audu slimību jaunās klasifikācijas pielietošanai klīniskajā praksē(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Rīgas Stradiņa universitāte; Eiropas Periodontologu federācija; Latvijas Periodontologu asociācija; Rīgas Stradiņa universitātes Zobārstniecības fakultātes Zobu terapijas un mutes veselības katedra; Stāmere, Una; Strazdiņa-Ščerbakova, AnastasijaNorādījumi periodonta un periimplanta audu slimību jaunās klasifikācijas pielietošanai klīniskajā praksē paredzēti galvenokārt zobārstiem un zobu higiēnistiem, taču tos var izmantot arī citi veselības aprūpes speciālisti. Norādījumos skaidroti periodontoloģijā pielietotie termini un jēdzieni, kā arī iekļauti uzskatāmi algoritmi periodontīta stadijas un pakāpes noteikšanai. Izdevums ir izmantojams arī kā mācību līdzeklis zobārstniecības studiju programmā.Item Ādas slimību lokālā terapija: lietošanas vadlīnijas(Rīgas Stradiņa universitāte, 2021) Mikažāns, Ingmārs; Hartmane, Ilona; Sidhoma, Elga; Rīgas Stradiņa universitāteVadlīnijas ietver jaunākos ieteikumus ādas slimību lokālai terapijai, pacienta rehabilitācijai un iespējami labākā rezultāta sasniegšanai. Lai veicinātu studējošo iesaisti mācību procesā daudz augstākā profesionālā līmenī, vadlīnijās skaidroti dermatoloģijā (kā medicīnas apakšnozarē) ādas slimību lokālajā terapijā pielietotie termini un jēdzieni, kas mēdz būt ietilpīgi un plaši interpretējami.Item Latvijas klīniskais personības tests. Tehniskā rokasgrāmata(Rīgas Stradiņa universitāte, 2020) Perepjolkina, Viktorija; Koļesņikova, Jeļena; Mārtinsone, Kristīne; Stepens, AinārsLKPT tehniskajā rokasgrāmatā sniegta informācija par Latvijas klīniskā personības testa struktūru, saturu, par testa izstrādes posmiem un testa skalu psihometriskajiem rādītājiem. Grāmata ir paredzēta psihologiem un LKPT lietotājiemItem Metodiskie norādījumi maģistra darbu izstrādei RSU psiholoģijas, mākslu terapijas un supervīzjas studiju programmās(Rīgas Stradiņa universitāte, 2020) Mārtinsone, Kristīne; Perepjolkina, Viktorija; Ļubenko, Jeļena; Koļesņikova, Jeļena; Mihailovs, Ivans Jānis; Duhovska, Jana; Silniece, Sanita; Šuriņa, Sanita; Paiča, Inese; Pumpiņa, Baiba; Purvlīce, Baiba; Šneidere, Kristīne; Regzdiņa, LauraMetodiskie norādījumi maģistra darba izstrādei ir paredzēti Rīgas Stradiņa universitātes psiholoģijas, mākslu terapijas un supervīzijas studiju programmu studentiem, taču tos var izmantot arī citu RSU studiju programmu studenti, iepriekš iepazīstoties ar programmas ietvaros noteiktajām prasībām (piemēram, ar literatūras saraksta noformēšanas prasībām). Metodiskie norādījumi izstrādāti saskaņoti ar RSU Nolikumu par kvalifikācijas darba, studējošā pētnieciskā darba, bakalaura darba un maģistra darba izstrādāšanu un aizstāvēšanu.Item Metodiskie norādījumi kursa un bakalaura darbu izstrādei RSU bakalaura psiholoģijas studiju programmā(Rīgas Stradiņa universitāte, 2020) Šneidere, Kristīne; Lejiņa, Linda; Ļubenko, JeļenaMetodiskie norādījumi kursa darbu un bakalaura darbu izstrādei ir paredzēti Rīgas Stradiņa universitātes psiholoģijas studiju programmas studentiem, taču tos var izmantot arī citu RSU studiju programmu studenti, iepriekš iepazīstoties ar programmas ietvaros noteiktajām prasībām (piemēram, ar literatūras saraksta noformēšanas prasībām, prasībām darba apjomam u. c.).